Imagicon 3

Beurs én conventie

Op drie jaar tijd is de Nederlandse conventie/beurs ‘Imagicon’ in Ede tot een gevestigde waarde in de Nederlandse SF&F-wereld uitgegroeid. Het evenement slaagt erin om de grenzen van het klassieke fandom – ik bedoel daarmee ons, SF&F-lezers – te doorbreken. De klassieke fans, die op de conventies van het NCSF of SFAN opdaagden, vormen slechts een fractie van de honderden aanwezigen op ‘Imagicon’. Voor hen is ‘Imagicon’ een ideale gelegenheid om oude bekenden nog eens terug te zien en kennis te maken met de jonge garde. Fangroepen als de ‘Dutch Time Travellers’ Association’ (Dr. Who), ‘The Flying Dutch’(Star Trek) en ‘Ghostbusters Dutch Division’ bezoeken evengoed de conventie. En dus ook het jongere publiek dat wil gamen, zich verkleden en deelnemen aan een cosplaywedstrijd of paraderen op een maskerade, tekent present!

Met twee schrijfsters als eregasten en een uitgebreid programma, dat parallel in maar liefst vijf zalen liep, mag ik ‘Imagicon 3’ zeker niet enkel als een beurs bespreken. Bovendien stonden er meerdere uitgeverijen en tweedehandsboekenverkopers op de beursvloer, zodat de oudere fan die toch nog altijd liever een boek koopt, ook zijn gading vond.

Auteurs Natalie Koch (‘De Verborgen Universiteit’) en Justina Robson (‘Silver Screen’, ‘Natural History’) waren de literaire eregasten. Beiden lazen uit eigen werk voor. Daarnaast besteedde ‘Imagicon’ veel aandacht aan grafische kunstenaars. Danielle Futselaar tekende de cover van het programmaboekje. Van haar en haar collega-kunstenaars zoals Anmar Al-Chalabi vind je meer werk op de middenpagina’s van het programmaboekje. Of kijk op nl-sffh.com/showcases om nog meer tekeningen te ontdekken.

Star Trek Batavia

Het filmprogramma bestond uit vier sessies korte films. Ik zag twee onderdelen horrorfilms en SF-films. Opmerkelijk was de fanproductie ‘Out Of Time’ waarin Nederlandse Star Trek-liefhebbers zelf een Star Trek-aflevering hebben gemaakt, één van hun serie ‘Star Trek: Dark Armada’. Acteurs en regisseur waren aanwezig in Ede voor een Q&A. Het publiek kon tijdens de beurs met hen op de foto. Je moest even poseren voor een groen scherm en dan kwam je terecht in het Star Trek-universum. ‘Out Of Time’ werd trouwens met behulp van een green screen opgenomen.

Bloeddorst

Uit het aanbod lezingen koos ik eerst ‘Bloeddorst’, waar dichter en horrorauteur Anthonie Holslag (‘Zwarte Meren’, ‘Een Bloedovergoten Dageraad’) over horror praatte. Anthonie Holslag is cultureel antropoloog en doet onderzoek naar genocide. Hij beschouwt sciencefiction als een kritische uitbeelding van de maatschappij, fantasy verhaalt over goed en kwaad en horror reflecteert over onze angsten die we niet kunnen vernoemen. Horror is universeel: Indianen en Aboriginals hebben hun eigen horrorverhalen. Het horrorgenre verandert bovendien, want onze angsten veranderen. In negentiende eeuw belichaamde Jack The Ripper de angst voor seksualiteit en voor bloed. George A. Romero, regisseur van ‘Night Of The Living Dead’ en ‘Dawn Of The Dead’, beweerde over zijn zombiefilms dat hij daarmee het consumentisme bekritiseerde. De zombiefilm is ondertussen aan een tweede leven begonnen. Vandaag staan de zombies voor onze angst dat we de controle kwijt zijn over de maatschappij. Anthony Holslag situeert de omslag op ‘11 september’. De beelden die hij liet zien waren KNT. Maar erger dan de fictie met al haar bloederige details, zijn de foto’s die hij als genocide-onderzoeker toegezonden krijgt. Hij toonde foto’s van een IS-strijder die twee afgehakte hoofden vasthoudt of van Christenen die door IS-extremisten gekruisigd werden. Ook genocide maakt een evolutie door: de genocides uit de twintigste eeuw werden en worden door de schuldigen ontkend. Vandaag doet IS geen enkele moeite om haar misdaden te verbergen, meer nog, de terreurbeweging beschouwt de gruwelijke beelden als een vorm van propaganda.

Exoplaneten

Daarna moest ik kiezen tussen een lezing over kosmische inslagen of de lezing ‘Imagining New Worlds, Astronomy & Fantasy Art’. Ik koos voor de tweede.

Grafisch kunstenares Daniëlle Futselaar stuurde enkele jaren geleden een mailtje naar het SETI-Instituut (Search for Extraterrestrial Intelligence), kreeg snel antwoord en mocht als vrijwilligster voor het instituut werken. Nu ontwerpt ze space art en planet art. Behalve het SETI-Instituut, doet ook de NASA soms beroep op haar. Verschijnt er een nieuw ontdekte exoplaneet in het nieuws, dan komt de vraag naar een artistieke impressie. Haar tekeningen worden bovendien door onder meer het populaire ‘National Geographic’ en de wetenschapsmagazines ‘Nature’ en ‘Science’ opgepikt.

Daniëlle Futselaar ontwerpt ook covers voor tijdschriften en boeken. Het jeugdboek ‘George. De Knal In Het Heelal’ uit de George-serie van Stephen Hawking en zijn dochter Lucy Hawking is wellicht het bekendste boek, dat ze mocht illustreren.

75ste wereldconventie

De Finnen organiseren volgend jaar in augustus de wereldconventie in Helsinki. Dit wordt een jubileumversie, want ‘Finncon’ zal de vijfenzeventigste wereldconventie zijn. Tussen haakjes: die conventie is tevens de Europese conventie van 2017. De Finse fan, die flyers uitdeelde, waarschuwde ons echter voor de dure hotels en … het dure bier in zijn land.

IMAGICON 3
15 oktober 2016
ReeHorst, Ede
www.imagicon.nl

WORLDCON 75
9 – 13 augustus 2017
Messukeskus, Helsinki, Finland
worldcon.fi

Frank Beckers