Jonathan Stroud: Lockwood & Co.
Deel 4: De vlammende geest

YA bovennatuurlijke horror

Al het vierde boek in de heel sterke YA griezelreeks over een Engeland dat al ettelijke jaren geteisterd wordt door dodelijke spokerijen en demonische verschijningen. Fittes en Rotwell zijn de twee grootste instituten van spokenjagers, maar het bescheiden groepje van Lockwood werkt zich stilaan op. De eigenzinnige Lucy Carlyle vervoegt de groep van Anthony Lockwood, George en Holly, waar ze in het vorige boek uitstapte om heel speciale redenen, tijdelijk als gehuurde hulpkracht om de geest van een monsterachtige kannibaal te bestrijden. Inmiddels wordt haar schedel in de fles, die zo belangrijk is voor haar gave om met geesten te communiceren, gestolen, en moeten ze undercover gaan op de zwarte markt voor gestolen occulte voorwerpen. De hectische avonturen volgen in steeds vlugger tempo. Een volledig dorp wordt geterroriseerd en uitgemoord door opgestane doden die een gigantische vlammend spectre volgen, en daar ontdekken ze dat het instituut Rotwell verboden en voor de mensheid vernietigende experimenten uitvoert. Akelige wezens, moordende geesten en schrikaanjagende andere dimensies, het zorgt voor een letterlijk denderende finale. Veel griezelactie gekruid met een flinke dosis humor, en intussen leren we Lockwoods groepje veel beter kennen als mensen. De laatste bladzijden werpen een geheel nieuw zicht op de voorbije gebeurtenissen en vormen natuurlijk de rechtstreekse aanloop tot het volgende boek in deze populaire reeks. Inclusief een uitgebreide verklarende woordenlijst over alle soorten spoken en demonen in de boeken.

Eddy C. Bertin (*****)

The creeping shadow
Luitingh-Sijthoff