VR-LAB: I Saw The Future… of cinema

Kunst ontmoet wetenschappen

 

Het When Art Meets Science festival in Paleis voor Schone Kunsten was een onderdeel van het I Love Science wetenschapsfeest in Brussel, dat eind april zijn eerste editie kende. Van 27 tot 29 april kon het grote publiek in Thurn & Taxis en in het Paleis voor Schone Kunsten lezingen, demonstraties en films bijwonen en zelf kleine experimenten uitvoeren. Beide festivals waren gratis. Vrijdags volgde ik enkele lezingen en bezocht ik het VR-labo.

 

Kunstenares Oona Libens gaf in een performance haar visie op de vraag ‘Wat is tijd?’. Het Italiaanse Jet Propulsion Theatre bracht het theaterstuk The Uncertainty Principle over kwantummechanica.

 

Tegelijkertijd organiseerde de VUB een interdisciplinaire crosstalk over complexiteit. Filosofen, wiskundigen en kunstenaars dachten na of wiskunde en statistiek in staat zijn om willekeurige fenomenen te beschrijven, zeg maar orde in de chaos te creëren. Professor Marleen Wynants bracht in ‘De eerste computers waren vrouwen’ ode aan de dames die in wiskunde en wetenschap excelleerden. Artiest Lawrence Malstaf stelde zijn ‘anti-automaton’ voor. Isar Goyvaerts sprak over symmetrie in muziek en Bruno Letort over het legendarische Philipspaviljoen van Le Corbusier op Expo ’58.

Virtuele Realiteit Labo

 

Een belangrijk luik van When Art Meets Science was gewijd aan virtuele realiteit. Is VR de cinema van de toekomst? Regisseur Jérôme Blanquet van Alterations gaf een workshop over de technische aspecten ervan.

 

In het BOZAR-lab kon je zestien VR-kortfilms bekijken. Bril op, zet je in een stoel om je evenwicht niet te verliezen en stap de virtuele wereld in!

 

I Saw The Future
François Vautier, Jeremy Sahel / 2017 / 6 min.
Dit is een must-see voor elke amateur-futuroloog. In 1964 nodigde de BBC auteur en futuroloog Arthur C. Clarke uit om zijn visie op de toekomst te geven. De schrijver voorspelde de digitalisering en doorbraak van computers. De VR-regisseurs gaan creatief met dit archiefmateriaal om en weten meesterlijk beeld en inhoud op elkaar af te stemmen.

Un Bar Aux Folies-Bergère – Edouard Manet
Gabrielle Lissot / 2017 / 6 min.
VR nodigt uit om een virtuele wereld binnen te stappen. In deze film stapt de kijker het schilderij van Edouard Manet binnen. Je bent in de bar en kijkt afwisselend vanuit de positie van de schilder, de positie van een klant, van een bezoeker aan de galerie of die van zijn model Suzon.

The People’ House: Inside the White House With Barack and Michelle Obama
Felix & Paul Studios / 2017 / 22 min.
VR laat virtueel toerisme toe. Bezoek gebouwen en plaatsen vanuit je zetel, reizen die je misschien nooit in de realiteit zal maken. In deze documentaire krijg je een eerste klas rondleiding door het Witte Huis. Je gidsen zijn niemand minder dan Barack en Michelle Obama. Het lijkt alsof Barack voor je op een stoel zit.

The Real Thing
Benoit Felici & Mathias Chelebourg / 2018 / 15 min.
Hier bezoek je niet het Witte Huis in Washington D.C., maar zie je de Eifeltoren en Venetiaanse kanalen. De boodschappen, reclame en namen van restaurants zijn echter in het Chinees. We bevinden ons virtueel dan ook in China, waar ‘nepsteden’ worden gebouwd: hele buurten worden als kopie van buitenlandse, toeristische trekpleisters ontworpen.

Nu ja, ik moet al lang niet meer overtuigd worden van de mogelijkheden van VR in gaming, toerisme, documentaires en instructiefilms. Maar zal VR ook in fictie doorbreken? In het BOZAR Lab kreeg ik ook enkele korte fictiefilms te zien. 

Alteration
Jérôme Blanquet / 2017 / 17 min.
Alexandro neemt deel aan een droom-experiment. Hij beseft niet dat Elza, een A.I., tijdens zijn slaap zijn geest zal overnemen en zijn onderbewustzijn zal digitaliseren.

Blind Vaysha
Theodore Ushev / 2017 / 8 min.
Deze prachtige animatiefilm zag ik eind vorig jaar op het Kortfilmfestival in Leuven. Vaysha is een meisje dat met één oog naar het verleden en met één oog naar de toekomst kijkt. In Leuven zag ik de 2D-versie. Hier wilde ik de 360 graden versie zien. Helaas stond de film niet op de smartphone in mijn VR-bril geladen. Ik kan dus niet zeggen of VR een meerwaarde aan dit verhaal toevoegt.

Jammer genoeg miste ik ook Dear Angelica van Saschka Unseld. Achteraf las ik In het programmaboekje: “Dear Angelica werd tijdens Sundance voorgesteld en blijft tot op vandaag de grootste esthetische bijdrage van de VR. Bovendien is het, zoals The Verge het omschreef, ‘een cruciale stap’ in de immersieve kunst.

De hele affiche

 

Centre Phi VR tuin

ALTERATION - Jérôme Blanquet

DEAR ANGELICA - Saschka Unseld

THE PEOPLE’S HOUSE: INSIDE THE WHITE HOUSE WITH BARACK AND MICHELLE OBAMA - Felix & Paul Studios

PLANET ∞ - Momoko Seto

BLIND VAYSHA  (VAYSHA L’AVEUGLE) - Theodore Ushev

THROUGH THE MASKS OF LUZIA - Felix & Paul Studios & Cirque du Soleil

TIDAL TRACES - l’Office national du film du Canada

BOZAR LAB presenteert

RICHIES PLANK - Virtual Reality Gaming experience

IMMERSIVE MUGSHOTS - Stéphane Barbato & Nicolas Gagnon

THE REAL THING - Benoit Felici & Mathias Chelebourg

DANS LA PEAU DE THOMAS PESQUET (PART. 1) - Jürgen Hansen & Pierre-Emmanuel Le Goff

700 REQUINS DANS LA NUIT (EP. 1 & 2) - Manuel Lefèvre & Frédéric Gourmet

I SAW THE FUTURE – François Vautier

DREAMS OF “O” - Felix & Paul Studios & Cirque du Soleil  

UN BAR AUX FOLIES-BERGÈRE – EDOUARD MANET - Gabrielle Lissot

THE BRIDGE - Nikita Shalenny

 

WHEN ART MEETS SCIENCE
27 - 29 april 2018
Paleis voor Schone Kunsten, Brussel
www.bozar.be/nl/activities/140391-when-art-meets-science

 

I LOVE SCIENCE
27 – 29 april 2018
Thurn & Taxis, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel
www.ilovescience.brussels

 

Frank Beckers

 Blind Vaysha                                                                                                          Dear Angelica